De Antwerpse Reus in Hoboken

© Ana Izamska

Exclusieve inspiratieavond, voor en door lokale ondernemers

Daar waar de vorige edities van de Antwerpse Reus plaatsvonden in Antwerpen centrum, Berchem en Ekeren, draaide deze inspiratie- en netwerksessie in september 2021 helemaal rond de ondernemers van Hoboken. Op deze avond deelden tal van lokale en gedreven ondernemers hun ervaringen, methodes en inzichten met hun collega’s. De avond werd professioneel gehost en gemodereerd door Katja Craeghs, innovatie-expert bij Greenpoint.be.

Ondernemerscommunity in Hoboken

De centrale gasten in Hoboken waren Sabine Valcke en Robin Gregory. Ze zetten met Ambertree, hun karaktervolle design- en interieurwinkel, Hoboken op de kaart als dé place to be. Naast hen, besloten ook de volgende handelaars hun levensvisie, uitdagingen en plan van aanpak te delen met de groep:

  • Diane en Glenn van Bloemen Abeel, bloemenzaak met onderhoud van grafzerken
  • Alex van UBC De Lelie, schoonheids- en nagelsalon, maar ook schoenenzaak en speciaalzaak rond diëten
  • Luc van De Schorren, traiteur en taverne
  • Ann en Marc van To Be Dressed, modezaak met Belgische merken
  • Elmehdi van Stoffeerder Mat, stoffeerwerk en meubelrestauratie
  • Annick van Optiek De Mey, juwelier en opticien
  • Veerle van De Mademoiselle, schoonheidssalon
  • Louis van Heerenhuis, ontwerper en fabrikant van houten tafels


© Ana Izamska

De methode waarop ze bij Ambertree kijken naar klantenbinding, duurzaamheid en ‘added value’ vormde het vaste thema van deze sessie van de Antwerpse Reus. Dit leidde tot de volgende drie stellingen:

  • Draait het allemaal rond de locatie van je winkel?
  • Hoe vorm je een hechte band met je cliënteel?
  • Hoe duurzaam kan je blijven in deze vluchtige wereld?

Het ontstaan van Ambertree

Op zes jaar tijd stampten Robin en Sabine een heuse ‘destination shop’ uit de grond op de Kioskplaats, die zelfs regelmatig bezocht wordt door vaste klanten uit het buitenland. Robin doet graag het ontstaan van Ambertree uit de doeken. “Zes jaar geleden stonden Sabine en ik op een kantelpunt in onze carrière. Op hetzelfde moment waren we druk in de weer met de inrichting van ons eigen huis. Het viel ons op dat er geen duurzaam middensegment van designmeubelen was op de markt: dat bood plots opportuniteiten. We besloten dus om een interieurzaak op te richten waarbij we een online shop zouden combineren met een vaste locatie. Zo konden de klanten de producten ook bekijken. De locatie voor de winkel op de Kioskplaats hadden we al: we kochten vijf containers met goederen in en schepten zo snel de perfecte sfeer. Eerst zouden we enkel in de week open zijn, maar al snel waren we zeven dagen op zeven open. Parallel met de winkel bouwden we de webshop verder uit: een enorme troef tijdens de coronamaanden.”

“Social media smeedt een band met je volgers en je cliënteel. Het is onmisbaar!”
Sabine Valcke, eigenares Ambertree

Klantenbinding dankzij social media

De interieurwinkel van Sabine en Robin is sterk online aanwezig: ze geloven naast een webshop ook volop in de kracht van social media. Sabine vult enthousiast aan: “Zonder gestructureerd om te gaan met social media, waren we nooit zo gegroeid!” Hierop knikken de andere ondernemers plots meestemmend, waarna Sabine verdergaat. “Social media smeedt een band met je volgers en je cliënteel. Instagram zorgt eigenlijk voor een toename aan mond-aan-mondreclame. Via een geolied team benutten we onze creativeit ten volste. Met onze marketingmanager blijven we steeds in connectie met onze klanten, zelfs tijdens deze coronacrisis. Dit leidde ondertussen tot meer dan 30.000 volgers op Facebook en zelfs meer dan 20.000 op Instagram.”

Veerle van schoonheidssalon De Mademoiselle vraagt zich af of Facebook of Instagram de voorkeur krijgt. Hierop reageren Robin en Sabine unaniem dat het visuele aspect van Instagram voor de doorslag zorgt. Alex van De Lelie heeft hier zijn bedenkingen: “We hebben te maken met schimmelvoeten en minder prettige situaties. Hoe kan dit nu voor ons product werken?” Sabine heeft meteen raad: “Alles heeft zijn meerwaarde, je kan bijvoorbeeld werken met een typische ‘voor en na’. Veel klanten zoeken werkelijk naar alles op Instagram, je zou verbaasd zijn hoe zo’n foto’s kunnen helpen!”

Nood aan begeleiding? Ontdek hier de gratis coachingsessies van de stad Antwerpen.

 


© Ana Izamska

Concrete aanpak voor Instagram

Sabine en Robin doen hun aanpak voor de social media minutieus uit de doeken. “Onze freelancer stelt de planning op, overlegt met de marketingmanager en gaat dan aan de slag met de productie van de content. De foto’s van de leveranciers gebruiken? Dat doen we echt liever niet: we hebben een eigen stijl dankzij onze fotograaf, die onze identiteit omzet in een visueel beeld. Zo blijven we in leven eigenlijk, want zonder social media waren we nooit zo ver geraakt. Ooit investeerde ik in advertenties in weekbladen: dit heeft zeker zijn nut, maar het bereik is niet te vergelijken met dat van social media. Met een druk op de knop bereiken wij heel Vlaanderen, en zelfs daarbuiten.” Ann van To Be Dressed vult graag aan: “Ik post zelf de nieuwigheden uit mijn collectie en de reacties hierop zijn eindeloos: mensen willen vaak meteen iets reserveren. De impact is ongelofelijk.”

Duurzame identiteit

Ambertree, what’s in a name?”, vraagt moderator Katja aan Sabine en Robin. Het koppel verklaart de specifieke naam: “We moesten iets met de letter ‘a’ hebben: zo kom je in alle lijsten altijd bovenaan. Daarnaast heeft amber een warme identiteit: het is okerkleurig en roept een natuurlijke sfeer op. En natuurlijk staat er zo’n boom in onze tuin. Het zorgt ook voor een mooi logo, waarbij de takken van de boom verschillende connecties tussen klanten aantonen, van b2b tot b2c. En die duurzaamheid? We werken enkel met ecologische producten, die hun eigen ecolabel hebben. Met je ecocheques kan je hier dus steeds terecht! Onze identiteit zit dus overal in verweven.”

Van persoonlijke touch naar recurrente business

Moderator Katja haalt hierop een essentieel punt aan: “Wat vooral opvalt, is dat elk van de aanwezige ondernemers ook hun identiteit bewaren. Via een persoonlijke touch blijven jullie elk onmiskenbaar aanwezig, en niet enkel op social media.” Diane van Bloemen Abeel pikt in: “Wij verspreiden ons product zowel door mond-tot-mondreclame, maar ook door die zeer persoonlijke aanpak. Zo bieden we een specifieke service via jaarcontracten aan, genaamd ‘grafonderhoud’. Wij onderhouden dus grafzerken, waarbij we onkruid verwijderen, bloemen plaatsen en alles piekfijn verzorgen. Deze vorm van recurrente business kan je onderneming echt in leven houden tijdens langdurige crisissen, zoals bij de vele lockdowns.

Drie onmisbare inzichten

Na een avond vol boeiende getuigenissen en een diepgaande conversatie over de meerwaarde van een persoonlijk contact met je cliënteel, kwamen we tot deze belangrijke aandachtspunten:

  • Gebruik social media om te groeien: deze nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame loont!
  • Focus vooral op je corebusiness en bekijk of je het recurrent kan maken met doorlopende contracten, zoals het onderhoudscontract voor grafzerken van Bloemen Abeele.
  • Zoek ondersteuning voor taken die niet meteen in je corebusiness passen. Doe beroep op externe professionals voor fotografie, marketing en social media. Weet je niet waar starten? Het netwerk van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. biedt een waaier aan creatieve freelancers en bureaus.

Nog beter: hun project Hire a Creative matcht jouw bedrijf met een creatieve professional, op maat van je noden en voor elk type budget! Lees de ervaringen van Bar Leon in Borgerhout.

Stad Antwerpen biedt gratis individuele coaching aan ondernemers

Veel handelaars botsen op de limieten van hun kennis over social media, innovatie, kostenbeheer, communicatie en zelfs winkelinrichting. Ijs verkopen en dat in leuke video’s gieten is makkelijk, maar hoe doe ik dat voor mijn zaak? Welke focus ga ik nemen? Wat moet ik kiezen: Facebook of Instagram? Zijn betalende posts iets voor mij? Kan ik mijn eigen foto’s gebruiken? Je moet ermee bezig zijn om het te laten lukken, maar dat vraagt best wat tijd.

De oplossing? Tijdens een individuele coaching kan je als ondernemer in de detailhandel of horeca leren hoe je je communicatiestrategie bepaalt, leer je werken met de geschikte social media en krijg je inzichten in verkooptraining, vernieuwingen en algemeen ondernemerschap.

ONTDEK HIER DE 12 INDIVIDUELE COACHINGS. DE STAD BIEDT JE GRATIS 2 OPLEIDINGEN AAN.

Thema's: 
Deel deze pagina: