A/part: 20 unieke creaties uit collabs tussen 20 Antwerpse retailers en 20 creatives/designers

A/part - 20 unieke modecreaties te koop in Antwerpen

De stad Antwerpen wilde bij de heropening van het MoMu – tijdens mode 2.021 - ook het volledige ecosysteem betrekken, zodat bezoekers in de stad zowel mode uniek kunnen beleven als unieke mode kunnen shoppen. In opdracht van stad Antwerpen en MoMu stampte Flanders DC A/part uit de grond en vroeg aan multi-talent Baloji om modeontwerpers, modemerken, creatief talent en Antwerpse moderetailers te matchen om samen te werken in collabs.

 

Vanaf 4 november tot en met 20 november verkopen 20 Antwerpse modeshops het resultaat: unieke mode, juwelen of designobjecten voor ieders stijl en budget.

 

Hoe al deze ondernemers elkaar meerwaarde bieden in A/part, vertelt Ann Claes, Sr Project manager Fashion bij Flanders DC.

De modesector betrekken én creatief talent extra in de kijker zetten

Ann Claes: “Voor de uitwerking van A/part stelden we multi-talent Baloji aan als curator. Hij combineerde het creatief talent met de Antwerpse moderetailers. Antwerpen is dé modehub - hier gebeurt het - maar nieuw creatief talent naar Antwerpen trekken, leverde een interessante mix op die mode alleen maar versterkt. Daarom kozen we voor de frisse kijk en het uitgebreide netwerk van Baloji, die vanuit zijn projecten in film, als branddirector en als muzikant veel met de modesector samenwerkt.”

Verrassende collabs

Ann: “We zijn gestart vanuit het talent. Baloji wilde eerder onverwachte matches maken, maar in de collabs moest elke partij zich wel kunnen vinden qua waarden en estetiek. Zo heb je de collab Café Costume en Brandon Wen. Deze laatste is vooral bekend om zijn glamoureuze, wilde ontwerpen terwijl Café Costume klassieke kostuums maakt. Maar ze werken beiden op maat. Het resultaat zijn twee extreme couture outfits, maar evengoed kan in dezelfde stof of met een bepaald detail een meer traditioneel maatpak gemaakt worden. Deze nieuwe perspectieven hebben de knowhow van Bruno Van Gils én Brandon vergroot op vlak van creativiteit én van personalisatie van kostuums-op-maat.”

“Het volledige spectrum van mode wordt betrokken in A/part. In één project zetten we gevestigde waarden maar ook jong modetalent in de kijker, naast grote retailers, duurzame merken en innovatieve spelers. Er zitten thema’s in vervat als duurzaamheid, maatwerk, innovatie en creativiteit; uitgewerkt door zowel jonge starters als bekende namen. Ieder heeft met zijn eigen talent een aandeel in de Antwerpse modesector.” Ann Claes

Het klantenbereik vergroten

Ann: “Met dit project wilden we verschillende disciplines en verschillende doelgroepen mixen, die elk hun eigen achterban en community hebben. De creatieve vrijheid werd gerespecteerd om een verkoopbaar product te maken, maar A/part is de koepel waaronder alle partijen onder eenzelfde vlag op eenzelfde moment communiceren. Samen sterk.”

Zo kent Veerle Dejaeger, een jonge actrice, een zeer actieve jongerencommunity terwijl Nathalie Vleeschouwer een meer mature doelgroep bereikt. Door verschillende doelgroepen te mixen, zal elke partner in een collab een breder publiek kunnen aanspreken. HNST zal - in de collab met Veerle en Monar - ook een  jongere doelgroep kunnen aansporen om duurzame jeans te kopen. Via Monar, een heel dynamsiche retailer in de stad, zal HNST zijn bereik dan weer uitbreiden naar de klanten van deze retailer.

De rol van de Antwerpse modeshops

Ann: “Het is zeker niet zo dat het product werd uitgewerkt door de creatives en nu verkocht zal worden door de retailers. Van bij het begin werd beroep gedaan op de specifieke ervaring van de retailers. Welk type product zou werken in de winkel? Welke prijssetting? Welke oplage? De retailers krijgen meer trafiek in de winkel door de collab met bekende namen en de verkoop van unieke producten. De merken krijgen dan weer een groter bereik via het klantenbestand van de retailer.”

“Het is die dynamiek tussen alle partijen die een collab sterk maakt.” Ann Claes

Alle communicatie onder één vlag: A/part

Ann: “Collabs zijn niet nieuw. Het is een succesformule die al even bestaat. Maar met de steun van de stad - er zit financiële steun en een enorm communicatieplan achter A/part – worden deze 20 collabs onder de noemer A/part bekend gemaakt in binnen- en buitenland; via influencers en Tourisme Vlaanderen, met gedrukte plannetjes en affichage, campagnefoto’s en communicatie op schermen in de stad. Elke deelnemende winkel is zichtbaar in het straatbeeld met vitrinesticker en vlag.

“Ook hier: de communicatie wordt sterker omdat ze gevoerd wordt voor en door de collabs.” Ann Claes

A/part concreet

Ann: “4 november is de openingsavond, met een late shopping van 17 tot 20u. De detailhandel kan profiteren van de animatie in de stad en deel uit maken van deze late night shopping.

Tijdens de opening in het MoMu zal curator Baloji aanwezig zijn. De stad komt tot leven door operazangeres Elise Caluwaerts die performances zal brengen, door jazzdansers en een drummer in de straat. An Vandevorst - in collab met Filip Arickx en Lockwoord Avenue - zal aan de Theodoor Van Rijswijckplaats haar visuele DJ set brengen..... Alle 20 Antwerpse modeshops maken van de openingsavond een speciaal moment. Dat gaat van een drankje bij Labels Inc tot een live personalisatie door Art by Cash bij JBC of een oorbel laten schieten door Billion Avenue team in The Guest."

De kracht is dat 20 retailers een shopevent organiseren met tegelijk in de straat allerlei performances. Er zullen selfiewalls zijn alsook een installatie van alle A/part namen die deelnemen. Bij de baseline: be a part of A/part kunnen mensen een selfie nemen met hun aankoop, zodat A/part ook op social gaat beginnen leven."

Ontdek hier de locaties van de 20 Antwerpse modeshops en het creatief talent dat  20 unieke modeproducten creëerde.

 

Deel deze pagina: