Antwerp Designer Sales: meer dan 30 modeontwerpers in de kijker, zo ook Souâd Feriani

Modeontwerpster Souâd Feriani

De Antwerp Designer Sales doen modeliefhebbers naar Antwerpen afzakken. Vanaf 9 mei verkopen meer dan 30 designers een week lang hun stock op Antwerpse locaties. Zo ook Souâd Feriani. Dit merk is van de Hasseltse ontwerpster Souâd Feriani. Haar collectie straalt uit wie ze is en waar ze voor staat: tijdloos design en duurzaamheid. Souâd Feriani doet eigenzinnig aan mode; mét passie en dicht bij haar gezin, waar ze de rust vindt om te creëren.

In oktober vorig jaar opende Souâd Feriani een tweede boetiek in de Leopoldstraat te Antwerpen, weg van de drukke winkelstraat en tussen andere ontwerpers, kunst en antiek. Het is een prachtig gerenoveerd hoekpand met een geschiedenis als couturehuis, nog zichtbaar in de details. De deur staat vaak open en pianomuziek die uit een platenspeler komt - daar houdt Souâd van – vertaalt de spontaneïteit en klasse van de designer. Deze boetiek biedt klanten een break; hier krijgen ze de tijd om rond te kijken, te voelen, te keuren, te passen en te kiezen.

Waarom een tweede boetiek in Antwerpen?

Souâd: “Ik heb 8 jaar in Antwerpen gewoond en gestudeerd. Ik leerde mijn partner – die ook van Limburg is - hier kennen en het was toen evident om terug naar Limburg te gaan, dichtbij de familie. Maar de liefde voor Antwerpen is altijd gebleven. En ook de realiteit: heb je een eigen merk? Dan moet je in Antwerpen zijn. Het is het centrum van de mode in Europa. Hier heb ik mijn vak geleerd, hier vond ik mijn passie. Alles heeft zijn moment in het leven en terugkomen was nu, omdat ik er klaar voor was.”

“Als het mijn ding niet is, dan werkt het niet.”

Je studeerde hier aan de Modeafdeling van de Academie. Hoe heeft die opleiding je gevormd?

Souâd:  “De dag dat ik aan de opleiding begon, is mijn leven gestart. Ik voelde me onder zielsverwanten. Ik kreeg er de ruimte om creatief te zijn en steeds verder en verder te zoeken. Ik leerde er oplossingsgericht denken zonder mijn authenticiteit te verliezen. Dat helpt mij nu nog steeds in het ondernemen. Want je bent modeontwerper, maar ook – of je het nu wil of niet in de eerste plaats – ondernemer.

Terwijl velen excentrieke dingen deden, bleef ik van bij het begin ingetogen ontwerpen. Maar dat werd gerespecteerd. De nadruk kwam dan wel te liggen op de vernieuwing van die juiste pasvorm, de afwerking en de materialen. Maar ook in die vernieuwing blijf ik focussen op de eenvoud in het ontwerp.”

Wat is zo belangrijk in die pasvorm?

Souâd: “Ik studeer daar enorm op, het moet perfect passen, de gradatie moet kloppen. Ik ben bij mijn leveranciers één van de moeilijkste klanten maar ze hebben daar geen probleem mee, omdat zij er in meegegroeid zijn. Ik bezoek ze, ik ontmoet ze, ik moet weten waar mijn stof en mijn bobijnen liggen en ik moet het ook kunnen uitleggen aan de persoon die het gaat doen. Dat vind ik heel belangrijk en daar hou ik aan vast. Ik wil geen haastig gedoe. We hebben een hoogwaardig product, dat met de nodige tijd gemaakt moet worden.

Zelf ben ik één dag per week in de boetiek te Hasselt en één dag te Antwerpen. In contact met de klanten voel ik wat er nog mist, merk ik de gaten in mijn collectie.”

Jouw collectie staat voor tijdloos design. Hoe ga jij om met seizoenen?

Souâd: “Ik creëer zonder seizoenen, dat doe ik van in het begin. De basis hangt in de boetiek. Doorheen het jaar ontwerp ik stuks bij; op mijn gevoel en met afwisseling en combinatie in het achterhoofd. We zetten onze eigen trend, dat leerden we op de Academie. (lacht) Ik breng wat ik mooi vind en ik weet wat vrouwen mooi vinden. Je kan mijn creaties zo vaak dragen als je wil, omwille van de kwaliteit.

“Je brengt je eigen verhaal. Tijdloos design is wat ik zelf ook draag. Ik combineer mijn outfit, afhankelijk van het weer.”

Wij willen verkopen, dat is de bedoeling. Maar dat hoeft geen nieuwe garderobe per seizoen te zijn, eerder een aanvulling of iets nieuws. Zo brengen wij een toegevoegde waarde – duurzaamheid - in onze collectie.

De morfologie van mijn klanten is erg gevarieerd en ik wil niemand uitsluiten. Daarom verruimen we onze collectie tot in de extremen: van heel klein of heel smal tot heel groot of mooi rond, zodat elke klant het kan dragen.”

Je bracht het al aan: duurzaamheid. Hoe zit dat duurzame in je productie vervat?

Souâd: “Duurzaamheid is een ruim begrip; voor mij is dat bewust ondernemen. Het draait niet alleen om het ecologische product en het harde werk om kwaliteit te bieden. Het gaat ook over ‘zorgen voor’. Wij zorgen voor onze klanten die al genoeg stress hebben, want dat is ook pollutie in ons leven. Daarmee geven we aan dat we anders willen ondernemen. Onze klanten voelen dit en delen dat gevoel met anderen.

De dag dat ik zei: ik ga hemden ontwerpen, hebben ze me voor gek verklaard. Toen ik zei: ik kan niet leven met collecties per seizoen, verklaarden ze me nog gekker. Maar mijn visie op duurzaamheid is dat sommige stukken wegvallen op natuurlijke wijze en vervangen worden door nieuwe stuks. Met mijn visie hoop ik andere ontwerpers te kunnen inspireren.

“In mijn visie vallen sommige stukken weg op natuurlijke wijze en komen er nieuwe stuks bij.”

Ik begrijp niet dat niet meer designers dit doen. Werken met seizoenen is loodzwaar, niet alleen financieel maar ook psychologisch, terwijl mijn visie wat meer rust brengt. Ik bouw verder op de materialen en op de stukken die ik al ontworpen heb. Dat is onze manier van investeren en verder groeien.

Het werkt als een ketting, hé. Want wij vragen dan weer aan onze fabrikanten om mee te evolueren. Zij denken met ons mee en gaan op hun beurt anders produceren.

Onze hele collectie wordt in Europa geproduceerd. 80% ervan in Italië, waar we ook de stoffen aankopen. Onze stoffenleverancier wil naar volledige bio-productie in 5 jaar. Hier kan ik genieten van hun inspanningen. Samen zetten we stappen richting duurzame mode. Zo werken we ook met een Belgisch bedrijf dat in Roemenië produceert met respect voor de medewerkers. Ik werk nauw samen met een atelier in Hasselt voor alle maatwerk.”

Souâd Feriani doet niet mee aan solden

Souâd: “Wij produceren in beperkte oplage. Soms valt een model niet zoals ik het wens, maar dan verwerken we het tot een nieuw model, wat dan weer heel goed verkoopt. Alleen de stuks die niet renderen moeten eruit, zelfs tijdens het seizoen. Die krijgen een afprijzing of een tweede kans tijdens een outlet.”

Deelname aan de Antwerp Designer Sales van Knack Weekend

Souâd: “We doen heel graag mee aan deze Antwerp Designer Sales. We hebben onze prijs-kwaliteit verhouding waar we volgens ons businessmodel niet van afwijken. Maar we hebben ook een pak klanten die weten wat mooi materiaal en een mooie pasvorm zijn. Ik vind het dan ook fijn dat we tijdens de Designer Sales vrouwen ontmoeten die heel bewust zijn van mooi design maar het koopbudget er niet voor hebben. Zij kunnen tijdens deze Sales toch een stuk kopen. Daar word ik blij van. En op die manier geven wij onze collectie ook een tweede leven.”

Tijdens de Antwerp Designer Days vind je de outlet van Souâd Feriani in de Leopoldstraat 53, twee huizen verder dan de vaste winkel,

Ontdek hier het overzicht van meer dan 30 modemerken die deelnemen aan de Antwerp Designer Sales

Thema's: 
Deel deze pagina: