Bezoekers- en passantentellingen in centrum Antwerpen

‘Crowdmonitoring’, of het meten van de aanwezigheid en de bewegingen/trends van bezoekers en passanten, is de laatste jaren een belangrijk instrument voor citymarketing geworden. De stad Antwerpen gebruikt dergelijke gegevens om de impact van onder meer haar toeristisch en economisch beleid te meten. Tijdens evenementen worden de data bovendien gebruikt om de mobiliteit en de veiligheid nog beter in beeld te brengen en indien nodig bij te sturen.

Shoppers tellen via wifisensoren

De methode om shoppers te tellen baseert zich op de bluetooth- en/of wifisignalen die mobiele toestellen uitzenden. Sinds 2013 zijn er 3 meetpunten voor deze signalen in het centrum van Antwerpen. Na een succesvolle test werden de voorbije jaren nieuwe meetpunten toegevoegd. Momenteel telt stad Antwerpen passanten in winkelstraten via 34 wifi-sensoren. Sinds de zomer van 2020 zijn er ook een aantal camera’s toegevoegd aan het netwerk. Zowel op de Meir als in de Korte Gasthuisstraat zijn camera's geïnstalleerd die zeer accuraat het aantal passanten tellen. Het aantal getelde personen via de camera kan dan in verhouding gebracht worden met het aantal personen geteld via de wifi-sensor.  

Dankzij deze geijkte gegevens krijgt de stad een beter zicht op de drukte in de winkelstraten, het effect van de solden en de maandelijkse winkelzondag, en diverse evenementen in de binnenstad.

Delen

Sectoren

Thema's